Křeček na pásu

IMG_6160Od Martina Gazdy, který mimo jiné, aktuálně pořádá Garážový maraton v Českých Budějovicích, jsem dostal zajímavou nabídku: "Nechceš se zúčastnit maratonu na běžeckém pásu?" Jasně. Ještě jsem to nezkusil. Tak pravda je, že na páse už jsem běžel asi 4x a to vždy kvůli nějakým testům. Nejdelší vzdálenost, ale mohla být asi 8 km. 

Celá zábava se konala 15.12. ve Fitness Pouzar v Českých Budějovicích a běžci měli sraz už o den dříve na v hotelu CB Royal na večeři. Akce měla z kapacitních důvodů omezený počet startujících na 12 běžců a z toho 3 běžkyně. Ráno při opouštění hotelu jsem měl co dělat, abych se po náledí doklouzal k autu a dalších deset minut trvalo než se povedlo odstranit alespoň trochu námrazy na oknech. Po pravdě jeden z mála dnů v roce, kdy bylo téměř nemožné běžet maraton venku. 

Závod byl výborně připraven a za dohledu rozhodčích, startování pana Pouzara, pomoci asistentek (asi zaměstnankyně fitness) a běžců, kteří zrovna neběželi, vše proběhlo na jedničku z hvězdičkou.

Abych rozumně zhodnotil novou zkušenost, tak uvedu seznam jednotlivých pro a proti.

Pro:

  • při náledí a jiných katastrofách se dá běžet
  • snadné dodržování tempa. Prostě běžíte jak se pás točí.
  • žádný odpor vzduchu
  • velmi šetrný běh k nohám. Po závodě ani druhý den mě skoro nic nebolelo.
  • stále dostupné občerstvení, zázemí a WC
  • dobrý přehled o soupeřích
  • přesná průběžná informace o čase, tempu a vzdálenosti
  • stálá teplota

Proti:

  • relativně vysoká teplota na kterou není organizmus v zimě aklimatizován. Pokud bych se chtěl pokoušet o nějaký špičkový výkon, tak bych musel nejméně 14 dní trénovat na páse.
  • žádný odpor vzduch a tím minimální odpařování potu. Proto se hodně špatně ochlazuje organizmus.
  • zpomalená reakce při potřebě změny tempa. Při běhu venku si řídím tempo částně podvědomě a snažím se ho korigovat podle hodinek. Na pásu máte tempo a než si uvědomíte, že něco je špatně, tak už může být pozdě.
  • hrozně se to vleče. Podíváte se na ukazatel vzdálenosti a je 18,55. Podíváte se za hodně dlouhou dobu a ono je tam 18,88. 
  • problém s vestibulárním systémem. Pás trochu tlumí otřesy při dopadech a není to v souladu s tím na co jsou zvyklé vaše oči, když se díváte vpřed. Důsledkem je, že se po opuštění pásu motáte a může vám být nevolno. Mně bývá špatně celkem normálně, ale a i ostatní měli potíže někteří dokonce museli rychle vyhledat WC.
  • rozjíždění a brždění pásu. Na začátku než jsem se dostal na svoje tempo, tak jsem ztratil 15 vteřin. Pokud bych dělal pauzu, tak brždění trvá dalších asi 7 vteřin.

IMG_6152Moje strategie byla nasadit tempo, kterým normálně startuji na maraton a pokud to nepůjde, tak trochu zpomalit a nebo zrychlit, když bude fakt dobrá forma. Už po 15 km lezla tepovka někam nad 165 a bylo nutné ubírat na tempu. Nutno říci, že subjektivní pocity tomu odpovídaly. Bohužel nadále to šlo se mnou s kopce a snižování tempa se zastavilo na 4:08. Tedy pod hranicí tempa, kterým běhám 100 km. Až od mety 35 km jsem si troufnul opět zrychlovat, protože už jsem věděl, že na pásu vydržím do konce. Návrat k tempu 3:30 pro poslední kilometry mně ovšem dal pořádně zabrat a vytlačilo to tepovku až na 174. Takového tepu dosahuji na kopcovitých závodech o délce 10 km, když běžím na hranici svého rychlostního maxima a kapacity plic. Výsledek 2:39:03 nepatří k mým letošním nejlepším maratonům, ale v kategorii běh na pásu je to osobák a protože to ještě nikdo jiný oficiálně neběžel, tak i rekord do Pelhřimovské knihy rekordů.

Závěr: forma nebyla úplně optimální, kvůli výpadků v listopadovém a prosincovém tréninku, ale hlavní roli hrálo přehřátí organizmu.

Podrobný rozpis mezičasů a tempa na stránkách 42195.sk

Tam jsme běželi: http://www.fitnesspouzar.cz/

Použité občerstvení: voda, X-treme Energy Gel, iontový nápoj Active Mineral light a po závodě X-TREME Recovery drink všechno od Inkospor

Galerie

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Statistika

Návštěvníci
3
Články
241
Odkazy
20
Počet zobrazených článků
770556

Dlouhý běh - web jen o běhání

Fotky z Flickeru

Loading script and Flickr images